כאמור אבא נולד בשנת 1902 בוויירושוב פולין וגדל בכפר ברזוב שליד העיירה סוכדניוב, בפלך קילצה לשם עקרו מנחם מנדל גרינר. שם בברזוב נולדו גדלו גם כל דודיי ודודתי.
סוכדניוב נמצאת גם במרחק כמה מילים מעיירת הולדתה של אימי, (סקרז'יסקו קמיינה).
העיירה סוכדניוב הייתה עיירה מעורבת של יהודים ופולנים וסמוכים לה שני כפרים שהיום הם חלק משטחה: בוגאי במערב (שם נולד דודי אברהם פלדמן), וברזוב מעבר לנחל במזרחה. בעיירה סוכדניוב עצמה הייתה השטייטל (העיירה באידיש), בנויה כמו בפולין כטור של בתים צמודים שם גרו הרב, השוחט, המלמד, שם מוקמו בית המדרש, השטיבל של חסידי גור, המקווה, בית הספר של בית יעקב לבנות וכ"ו.
הבית של סבי בכפר ברזוב (היום ברח' ברזוב 11 בסוכדניוב) היה בית עץ הקיים עד היום. הבית היה גולת ביקורינו בפולין בקיץ שנת 2000. הבית עומד בצידה השמאלי של הדרך הראשית החוצה את הכפר מכיוון סוכדניוב מהדרך הזו מסתעפת צפונה דרך משנה לאזור שהיה בו בית גדול של משפחת ורשבסקי הקרוי וילה חורושובה (או שם דומה) ובו הייתה באר מים חפורה ממנו היו שואבים מים בדליים גם עבור סבא ומשפחתו. מהצד השני של הדרך המשנית הייתה חורשה הקיימת עד היום, ומהצד השני של הדרך הראשית היה אגם מים שנקווה ממי הנחל שמפריד בין ברזוב לסוכדניוב.
מהאגם נותר שקע בקרקע והאגם עצמו יובש. מי האגם שימשו להפעלת תחנת קמח (קיימת עד היום אך אינה פעילה) שהייתה ממוקמת על הנחל. אבי ואחיו נהגו לשחות בקיץ באגם ולהחליק על הקרח שעליו בחורף.
הבית עם שינויים מינוריים קיים כאמור עד היום, זהו בית עץ עם עליית גג ששימשה ליבוש כבסים בחורף ומרתף ששימש לשמירת מזון בחורף. השלטונות הקומוניסטיים חילקו את הבית לשניים והפכו אותו כמו בתים אחרים לשתי דירות קטנות. באחת הדירות הללו הפונה לחצר גרה משפחת פילדסוצקי, אשר לטענת אם המשפחה בעלה עליו השלום הוא נכד של אחיו של המרשל יוזף פילדסוצקי, מפקד הליגיון הפולני בצבא אוסטריה הונגריה, משחרר פולין ושליטה היחיד למעשה משנת 1925 ועד מותו ב 1936, הדמות הנערצת ביותר בפולין המודרנית הקבור בוול בקרקוב יחד עם מלכי פולין. וזאת לדעת פילדסוצקי לפולין כמו בן-גוריון לישראל. פרט לכך הדבר המשותף הנוסף לשניהם: ששניהם פולנים.
נראה שמשפחת פילדסוצקי היגיעה לשפל בימי הנאצים ובימי המשטר הקומוניסטי ונתגלגלה לביתו של סבא. אין ספק כי סבא לא היה מעלה על בדל דעתו כי משפחת פילדסוצקי תגור בחצי מהדירה שלו. נפלאות דרכי הבורא.
הסביבה שבה חי סבא הייתה סביבת יערות שתושביה הפולנים התפרנסו לבד מהחקלאות גם מיערנות. ואמנם כאמור לעיל, סב אבי- ר' משה פליק היה בעל מפעל לניסור עצים: מנסריה (טארטאק בלע"ז) ואיש עמיד היה, וסבי מנחם מנדל לאחר שסיים לאכול קסט אצל חותנו יעקב דוד הכהן, עבד בתחילה אצל אביו ר' משה פליק במנסריה תמורת 10 רובלים לחודש. (מדובר בימי מלוך הצאר ניקולאי השני יר"ה, ועשרה רובלים לחודש סכום נאה ביותר). ואולם עד מהרה הסתכסך סבא עם אביו. סבא נטש בכעס את עבודתו אצל אביו ועבר תחילה לעבוד כשכיר בטרטק של וורשבסקי ופרייטק בברזוב ואחר כך הפך סוחר עצים די אמיד בזכות עצמו. לימים עבד אבי באותו טארטאק כמנהל חשבונות, וגר עם אימי בשטח המפעל לפני שעלה לארץ, ושם אף הורתו של אחי עמיחי שעלה ארצה כעובר בן חודש. כיום מצוי על חלק משטח הטארטאק בית חרושת לרהיטים בברזוב.
בשנות מלחמת העולם הראשונה נפסק המסחר בעצים עם גרמניה שהפכה לארץ אויב. בנוסף הכריזה ממשלת הצאר ב"רוב חכמתה" על מורטוריום כללי של החובות. ולמעשה הכלכלה נעצרה בכל המדינה.
עסקי העצים היו במשבר זמני, וסבא נאלץ לחפש פרנסה אחרת. סבא קנה מכבש לשמן והוא ייצר בחצר בצריף קטן שמן פשתן לצביעה.
ילדותו של אבא:
אבי יצחק אפריים (ביידיש: איצ'ה פישל) למד מגיל 3 או 4 בחדר תחילה אצל מלמד דרדקים ואחר כך חומש מגיל 5.
כילד האירוע הפוליטי הראשון שאבי זכר היה משפט ביליס ( עלילת הדם כנגד מנדל ביליס שהייתה לערך בשנים 1912 – 1913, ושהייתה פרי יוזמה של הצאר ניקולאי בעצמו), אבא זכר שכילד הביאו לבית המדרש את עיתון ה"היינט" (היום) מווארשה והקריאו את הנאמר בו לקהל, ויהודים אספו תרומות לממן את הגנתו של בייליס. כן זכר אבי את חגיגת 300 שנה לבית רומנוב בסנט פטרבורג בשנת 1913, חגיגה שבה קרסה הבמה כסמל לעומד לקרות לשושלת בעוד 4 שנים.
מובן שאבי קיבל השכלה תורנית בלבד. שהרי כל המלמד את בנו חוכמה יוונית כאילו לימדו עבודה זרה ר"ל. מי שדאג ללימודיו של אבא הייתה בעיקר סבתא יוכבד.
משסיים אבא ללמוד ב"חדר", חבש תחילה את ספסלי בית המדרש בסוכדניוב ואח"כ למד בבית המדרש בוירושוב אצל ר' מנדל מפילץ, כפי שעוד נספר בהמשך, ואחר כך בישיבה. אבא נחשב כנראה לעילוי בשעתו לפחות במושגים של סוכדניוב. מכל מקום כמי שמילא בנערותו כרסו בש"ס ופוסקים, הרי גרסא דינקותא שקנה בנערותו, לא נשתכחה ממנו גם בבגרותו. לימים משנתפקר אבא ו"קיצץ בנטיעות", קנה אבא את השכלתו הכללית הרחבה בדי עמל ובלימוד עצמי. אבא היה רחב אופקים, צמא דעת, בור סוד שאינו מעבד טיפה, אוטודידקט במלוא מובן המילה. הוא ידע מלבד עברית ואידיש גם פולנית וגרמנית ובביתנו היו לצד הש"ס, הרמב"ם והיצירה העברית הענפה לדורותיה, גם כתביהם של כל גדולי הרוח הגרמנית במקור, גיתה שילר היינה ועוד, לצד גדולי הרוח של פולין סינקביץ' ומיצקביץ'. אבא ציטט מיצירותיהם בעל פה קטעים שלמים בשפת המקור. כפעיל פוליטית בפועלי ציון ואחר כך במפא"י היו בביתנו כמובן גם כל הספרות הציונית סוציאליסטית ו"הכל כתבי" "האדומים" למיניהם. לימים משנתפקח מתורה זו ושינה דעתו נוספו לכך אף הכתבים "הלבנים". בסוף ימיו אהב להעמיק בכתבי האר"י ותלמידיו ובספרות העוסקת בתנועת שבתאי צבי ויעקב פרנק, ובתנועת החסידות.
החזרה לווירושוב:
מבין מוריו של אבא בעולם התורה בנערותו השפיע על אבא במיוחד אחד: רבי פנחס מנחם אליעזר יוסטמן שהיה ידוע כר' מנדל מפילץ.
ר' מנדל מפילץ, היה נכדו מצד אימו של ר' יצחק מאיר מגור בעל החידושי הרי"מ, ומייסד השושלת.
פנחס מנחם גדל בגור על ברכי סבו הגדול יחד עם בן דודו המפורסם ר' יהודה אריה לייב לימים בעל "השפת אמת" שכזכור יד לו בלידתו של אבא.
לאחר מות הרי"מ מקצת החסידים רצו בפנחס מנחם כאדמו"ר והוא הקים חצרו בפילץ, עד שקיבל עליו יחד עם חסידיו את מנהיגותו של בן דודו ר' יהודה אריה ליב הוא "השפת אמת".
בקורותיו היה הרבי מפילץ, פנחס מנחם גם זמן מה רב ואב"ד בווירושוב העיירה של סבא רבא יעקב דוד הכהן ולימים עבר לצ'נסטכוב ושם נפטר.
יד המקרה זימנה לווירשוב גם את אבי שהיה אז כבן ארבע עשרה שנים, ללמוד אצל הרבי מפילץ ובזכות זה היגיע לציונות ולארץ ישראל ומעשה שהיה כך היה:
לאבא היה בן דוד בסוכדניוב ושמו "שמעון" (שימק) גרינר, שהוזכר למעלה, בנו של יעקב אהרון גרינר שהיה צעיר מאבא בשנתיים. (שימק היגר לאחר השואה מפולין לוונצואלה). אותו שימק שובב גדול היה "ממזר מארץ הממזרים". ובכן אותו שימק שהיה אז בן 12 הסתכסך עם אביו, ויתכן שאף אבי רב עם אביו, ומכל מקום שכנע שימק הנ"ל את אבא לברוח מהבית וללכת ליער. שני הילדים לא אמרו מילה בבית, נטלו צרור קטן והלכו דרך היערות לווירושוב. השנה 1916 בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, כאשר החזית זזה ממקום למקום, ובבית של סבא מנחם גרו מכוח צו צבאי ואכלו על חשבון סבא שני קוזקים. נקל לשער את הפחד והדאגה שנפלה על הגרינרים כשנעלמו הילדים, ואת ההקלה שחשו כאשר קיבלו טלגרמה מווירושוב מהסבא כי: "הילדים אצלי ובריאים". סבא מנחם מנדל ואחיו ר' יעקב אהרון נסעו מייד לווירושוב. את שימק החזירו לסוכדניוב לאחר שחש בנחת של ה"פסיקל" היא החגורה של של אביו, ואולם כשהגיעו לגמור חשבון עם אבי, התערב הסבא שלו לטובתו.
הסבא יעקב דוד טען שהילד שנחשב לעילוי בסוכדניוב, מיצה את עצמו בסוכדניוב ואין לו ממי ללמוד בסוכדניוב ולכן הוא שולח ידו במעשי שובבות. אם כבר היגיע עד הלום, מוטב ישאר אצלו בווירושוב וילמד תורה בבית מדרשו של ר' מנדל מפילץ, וכך היה. וכך נפגשו דרכיהם של אבא ז"ל ושל הרבי מפילץ.
לב ליבה של דרכו בתורה של הרבי מפילץ, הייתה אהבת ארץ ישראל, וממנו נהיה אבא ציוני עוד לפני שידע ציונות מהי.
בניגוד לאחרים שבלימוד התורה התרכזו במצוות המעשיות שיש לקיימן בעיקר בגולה, (כמו סדר נזיקין סדר נשים וכדומה), הרי אותו ר' מנדל מפילץ, מכיוון שציפה בכל יום בוודאות לביאת המשיח, לכן העמיד את המצוות הקשורות בארץ ישראל במרכז הוויית לימוד התורה שלו. שהריי לא ייתכן שאם היום יבוא משיח ומחר נהיה כולנו בארץ ישראל, לא יהיה מי שידע את ההלכות הקשורות בבית המקדש שהינה זה עומד לרדת מהשמיים ארצה. (כנראה שר' מנדל לא סמך בעניין זה על תחיית המתים, וחשש שמע הכוהנים הגדולים וחז"ל שיקומו לתחייה שכחו עם הזמן את תלמודם בגלל הזקנה לא עלינו וחיבוט הקבר). לכן מקום מרכזי בבית מדרשו של הרבי מפילץ נתייחד לאותם חלקים בתלמוד הקשורים למצוות הקשורות בארץ כגון: מסכת זרעים, שבועות, ראש השנה, סוכה, חגיגה, מסכת פסחים וכ"ו.
אם בזכות השפת אמת נולד אבא, הרי בזכות בן דודו הרבי מפילץ הפך לציוני, עלה ארצה וניצלו חייו, וממילא אנו צאצאיו חבים את קיומנו לרבי מפילץ.
הבחור החתן:
משסיים אבא לימודיו בבית המדרש הוא נסע ללמוד זמן מה בישיבה, אינני יודע היכן.
בגיל 16 שידכו לאבא, שהיה אברך מבוקש, כלה מבית טוב, כלה שאבא מעולם לא הכיר וגם לא עתיד להכיר. סבתא יוכבד ואחיותיה נוסעות כמנהג הדור ההוא לבחון את סבלנותה של הכלה בהתרת פקעת צמר, והמחותן לעתיד ואחיו באים לבחון את החתן המיועד.
משנעשתה תקיעת הכף ונכתבו התנאים לאירוסין, הביא המחותן לאבא, כמנהג מחותנים יהודים, שעון זהב. שואל המחותן לעתיד את חתנו איזו מתנה נוספת יבחר. וכי באמת למה זקוק אברך מתמיד בן 16. אבא מבקש במתנה את הספר "מורה נבוכים" לרמב"ם (ספר הפילוסופיה של הרמב"ם). נשמע מכובד? לא ולא. אלא שכאן מתערב אביו סבי מנחם מנדל ואומר : "דה קינד כן קלי וורן פון מורה נבוכים" הילד יכל להתקלקל מהמורה נבוכים. אלא שכאן בא סבא משה פליק לעזרת נכדו וקובע: "א קינד ורנישט קאלה פון מורה נבוכים, הקינד וורט קלה פון לידיקטהייט אופ גיין צון דווננן שחרית מנחה מעריב" לאמור : ילד לא מתקלקל ממורה נבוכים, ילד מתקלקל מהעצלנות להתפלל שחרית מנחה ומעריב. וכך זכה אבא במורה נבוכים לרמב"ם. (הזכר בשירו של ביאליק "המתמיד" שם מגורשים מהישיבה "האחד על שחקו בלילות בקלפים. השני על ספרו עם בתולות בלילות…….הרביעי עם "מורה נבוכים" הסתתר בעליה").
מתברר שהסבא מנחם צדק, וכמו שאומר הרמב"ם בתחילת סיפרו מורה נבוכים הנ"ל: "תכלית (סיבת) הידיעה שאיננו יודעים". וקשה לה לאמונה לדור בכפיפה אחת עם השכל, אלא אם כן התבונה היא "שפחתה של האמונה". (כדברי תומס איש אקווינו). סוף דבר כיוון שאצל אבא התבונה גברה על האמונה, אבא למזלנו התפקר. אילו לא התפקרו אבא ואחיו קרוב לוודאי שהיו מושמדים בשואה. והרי "הוכחה" מדאורייתא לשכר ועונש.
מותה של סבתא יוכבד: בין לבין סבתא יוכבד, עמוד השדרה עליו נסמך הבית חלתה ונפטרה. לא ברורה סיבת המוות. הסיבה המדוברת "שומן בלב". כך או כך סבא נשאר מטופל בבן בוגר ובארבעה יתומים קטנים כאשר הגדולה פיגה (ציפורה) בת 12, ישראל בן 10 ומחצה לערך יהודה בן 9 ואביבה בת 7 ומחצה.
כמצוות גוברין יהודאין אסור להיות שרוי בלא אישה מעל חצי שנה, וזמן קצר לאחר מות סבתא, סבא מחפש שידוך, הפעם לעצמו.
אף סבתי החורגת רחל לאה וינר שגרה בוורשה הבירה, התאלמנה מבעלה דוד וינר והיא מטופלת ביתום (הלו הוא הדוד שלי לעתיד שמחה בעלה לעתיד של דודתי אביבה ואביהם של יוכבד תלח"א ודודיק ז"ל ). "הסבתא" רחל לאה היא חסידת הרבי מאלכסדר (שם ביקרנו בקברי השושלת, מייסד השושלת ר' חנוך מאלכסנדר גם הוא מתלמידי הרמ"מ מקוצק).
כל שידוך שמציעים לסבתא רחל עובר את ביקורתו של הרבי מאלכסנדר ונפסל, עד שמגיעה הצעתו של סבא. ואומנם ראה זה פלא הרבי מאלכסנדר תומך בשידוך ועוד קובע כי" " שידוך זה יביא לשידוך נוסף" וכך היה. לימים ולאחר שנים התאהבו שמחה וינר בנה של רחל לאה בדודתי אביבה גרינר והם נשאו וחיו כזוג יונים ובאהבה גדולה כל ימיהם. האהבה ההדדית והזוגיות היפה החזיקה אותם גם אחרי האסון הנורא אשר קרה אותם עם פטירתו הפתאומית של בן דודנו דודיק בגיל 30.
מכל מקום סבא התחתן בשנית עם הסבתא רחל (שאנו גם נכדיה החורגים קראנו לה סבתא וכך אקרא לה בהמשך), ומנישואים אלו נולדו דודותיי חנה ורבקה. משבגרו התחתנה חנה כאמור עם יצחק בראון ונולדו לה בניה צביקה ואלוני ורבקה התחתנה עם אשר שולמן ונולדו הבנות ליאורה ותמי (על שמה של הסבתא תמה).
דא עקא עד שהאירועים המאוחרים האלו יקרו ועד שיופיעו הדודים יצחק ואשר, בין אתיים היחסים בין ילדיה של יוכבד לבין אמם החורגת לא היו פשוטים עבור הילדים וגם כנראה לא היו פשוטים לאם החורגת שנאלצה לאמץ חמישה ילדים לא שלה.
במיוחד היו יחסים קשים בין דודתי ציפורה לסבתא רחל.
את גרסתה של סבתא רחל לא שמעתי, תמיד שמעתי רק את הלחשושים של בניה של יוכבד, ולכן הסיפור לא מאוזן. לדברי אבי סיפרה לו ציפורה ש"הצ'וצ'ה" (דהיינו הדודה היא האם החורגת רחל לאה), מחביאה כמדומני דברי מתיקה מהילדים ואביבה התלוננה שהצ'וצ'ה הרביצה לה. בעקבות זאת התפתחה מריבה בין אבי לבין הצ'וצ'ה, ואבי היכה עם סיר להרתחת חלב עם ידית את אימו החורגת, או ששפך עליה את תוכן הסיר. בכל מקרה נשמע אלים.
לאחר הדברים האלה הסבא נהג על פי ההלכה וגירש את אבא שהפר את שלום הבית בין האיש לאישתו מהבית ולא דיבר איתו כשנה. גם יחסו של אבא לדת לא תרם באותה עת ליחסיו עם אביו.
האפיקורוס השמאלן:
בגיל 17 לערך אבא התפקר, בלשון ימנו "חזר בשאלה". אינני יודע אם מות אימו השפיע על התהליך או זירז אותו. מכל מקום שנודע למחותן לעתיד כי "נסתחף שדהו" (ראה מסכת כתובות א'), בא המחותן ביטל את התנאים, לקח בחזרה את שעון הזהב וכך ניצלנו אני ואחי עמי וכל צאצאנו משידוך זה ומן החידלון.
הימים ימי תום מלחמת העולם הראשונה. פולין שהייתה בעבר מחולקת ועברה שלוש חלוקות, (למעשה ארבע חלוקות) בין רוסיה, גרמניה והקיסרות ההבסבורגית, פולין שמאז 3 במאי 1791 עברה ארבעה מרידות שכשלו כנגד רוסיה, פולין זו עתה התאחדה מחדש, זכתה ברוח ארבע עשר הנקודות של הנשיא וילסון, בעצמאות ובהגדרה עצמית, בהנהגתם של מפקד הלגיון הפולני בצבא האוסטרי המרשל יוסף פילדסוצקי והפסנתרן יאן פדרבסקי. פילדסוצקי מקים את ממשלתו הזמנית בלובלין. (שם גר דודי שמואל ברקוביץ' אחי אימי ולימים יקבר שם סבי אליעזר ברקוביץ', אבי אימי שאני קרוי על שמו). (שימו לב זה אותו יוזף פילדסוצקי שבני משפחתו גרים היום בחצי בית של סבא ברח' ברזוב 11).
כמו בכל המדינות שנוצרו עקב חוזי ורסיי, שגבולותיהם נקבעו באופן שרירותי, היו בה בפולין בעיות מיעוטים קשות, מיעוט יהודי, מיעוט גרמני, מיעוט אוקראיני ומיעוט ביילורוסי ס"ה כ 40% מהאוכלוסייה. השנוא על הפולנים מכל המיעוטים היה המיעוט היהודי בן שלושה מליון איש. מיעוט שונה בדתו, בשפתו, בחלקו אף בלבושו ובמקצועותיו.
בנוסף לכל מנהיג הציונים הכלליים בפולין: "החוכמולוג" יצחק גריבויים (לימים שר הפנים הראשון של מדינת ישראל) ועוזרו הצעיר משה קליינבויים (לימים משה סנה) ארגנו בבחירות לפרלמנט הפולני (הסיים) ב 1924 את כל המיעוטים האלה בגוש אחד והעבירו אחוז ניכר מצירי הסיים. אבי מאד התפעל מהצעד החכם של גרינבוים, אני סבור שהייתה זאת איוולת גמורה לשעתה, שהצמיחה בדרך נפתלת רק טוב לעתיד. הדבר עודד את ההגירה לרבות את הציונות.
הפולנים שנלחמו כמעט 200 שנה על עצמאות פולין ושסוף סוף זכו בה הרגישו ולדעתי בצדק, שהיהודים "גונבים להם את המדינה" ולמען האמת כמי שמתרגז מהשענות על קולות אויבי המדינה הערבים בבחירות לראשות הממשלה בארץ, אני יכול להבין אותם.
המפלגה הלאומית דמוקרטית (האנדקים), צידדו באנטישמיות גלויה על רקע לאומני ודתי. הוסף על כך את העובדה שזה מקרוב קרתה המהפכה הבולשביקית שהיהודים נטלו בה חלק עצום כאשר ברית המועצות היא אויב של פולין, והרי סיבה לשנאת ישראל. מנגד קרו עוד מספר אירועים. ארה"ב סגרה שעריה להגירה בשנת 1922; ניתנה זה מקרוב הצהרת בלפורו לפחות על הנייר ניתנה אמנסיפציה משפטית ושוויון אזרחי להלכה ליהודים בכל אירופה, החילוניות והתפקרות הרימו ראש, והרי מתכון לימי תסיסה ותזזית אצל הנוער היהודי.
כך היה אצל הצעירים במשפחת גרינר וכך היה במשפחת אימי משפחת ברקוביץ'. התחושה הייתה כי כך אי אפשר להמשיך ויש לשנות את המצב מחד, ומאידך גאולה "משיחית" בנוסח זה או אחר בפתח.
כל נביאי האמת וכל נביאי השקר מוכרים היו את מרכולתם הנבואית והאידאולוגית ולכל אחד פתרון פלא דטרמניסטי אחר; ציונות על מפלגותיה, סוציאליזים, קומוניזם, ליברליות, אוטונומיזם, בונדיזים אגודת ישראל ועוד.
נראה לי כי אימא שלא הכירה את אבא באותה עת לא נמשכה לכל ההמולה הזו. אחיה הקרוב ביותר בגיל וברגש חיים ברקוביץ' היה קומוניסט, אך אימי כמו שאר אחיה הייתה אדישה לפוליטיקה. אבא מאידך מצטרף לפועלי ציון (שלפני הפילוג), ומחליט לעלות ארצה.
אבא בגרמניה:
כדי להרוויח את דמי הנסיעה וגם כדי להימנע משירות בצבא פולין, אבא עובר באופן לא חוקי את הגבול לגרמניה ועובד כפועל לא חוקי בעיר ברסלאו שבשלזיה עילית, (כיום וורוצלב בשלונסק הפולנית). גרמניה באותה עת בתקופת ההיפר אינפלציה שנקלעה אליה בגלל הפיצויים הדרקוניים שהוטלו עליה בשלום וורסאי ומשכורת משלמים פעמיים ביום.
בברסלאו אבא עבד כפועל חרושת. אבא התיידד עם הרב הרפורמי המקומי שנשא בתואר ד"ר רבינר, ולמד גרמנית אצל ביתו בשיעורים פרטיים. שם אבא מתוודע לתרבות הגרמנית ולספרותה.
השנה 1920 והימים ימי מלחמת פולין – ברה"מ. בתחילה פולין פולשת לאוקראינה תוך תקווה לנצל את הכאוס ברוסיה מתוך מטרה להגיע לגבולות ההיסטוריים שלה. הצבא האדום, אשר הוקם בסערת מלחמת האזרחים על ידי היהודי ליב ברונשטיין המכונה: טרוצקי, מביס את הצבא הפולני ומגיע בפיקודו של המרשל טוחצ'בסקי כמעט עד לוורשה, עד לויסלה. שם הרבה בעזרת המדונה המופיעה לפני החיילים הפולניים ערב הקרב וקצת גם בעזרת הצבא הצרפתי שחש לעזרה מתרחש "הנס על הויסלה" והגלגל הצבאי מתהפך ופילדסוצקי מצליח להחזיר את הגבול לקו שקבע קרדן בהסכמי ורסיי.
בין לבין, אבא נתפס על ידי שלטונות ההגירה הגרמנים בברסלאו ומגורש לפולין היישר לידי המשטרה הפולנית. כיוון שהוא בגיל גיוס; אם יואשם בעריקה בעת מלחמה, דינו מוות. לשאלת המשטרה הפולנית בן כמה הוא מפחית אבא שנה מגילו. מכיוון שמרשם האוכלוסין בעיר המחוז קיילצה נשרף במלחמת העולם הראשונה, ואבא ידע זאת, אבא ניצל. אחרי כשנה הוא מתגייס לצבא הפולני וכיהודי, החייל האמיץ איצ'ה פישל משרת כאפסנאי גדודי בגדוד רכבות במבצר ליד קרקוב.
פועלי ציון שמאל וימין:
בחופשות מהצבא אבא פעיל ב"פועלי ציון", ועם הפילוג עובר הוא לאגף השמאלי, ל"פועלי ציון שמאל" הדוגל ב"מרכסיזם" יהודי ובהליכים הסטוריים סטיכיים שיביאו לשיטתם לבניית משק קפיטליסטי בארץ ישראל. אז יבוא לשיטתם של פועלי ציון שמאל, הפרולטריון היהודי שיקום בא"י וילחם את מלחמת המעמדות דבר שיביא מעצמו ובאופן סטיכי לבסוף להקמת משק סוציאליסטי בא"י .
מאידך המשותף לפועלי ציון ימין, ולפועל הצעיר התמצא בהקמתה מאוחר יותר (בועידה השניה של ההסתדרות) של חברת העובדים השיתופית כזרוע של ההסתדרות הכללית לבניית חברה סוציאליסטית מן היסוד בארץ ישראל. "מכיוון שהארץ ריקה, נחפור את הבאר שתהיה מראש שלנו, של המעמד העובד."
בשלב כל שהוא פועל ציון שמאל עוברת משבר, גם אבא התאכזב מהמפלגה ועובר לפועלי ציון ימין. (לימים התאחדה עם זרמים אחרים למפלגת "אחדות העבודה" בגרסתה הראשונה שהתאחדה לבסוף עם הפועל הצעיר למפא"י)(שלוש מפלגות שונות בשלושה פרקי זמן שונים נקראו בשם אחדות העבודה זו הראשונה, השניה היא סיעה ב' שפרשה ממפא"י ב 1944 ושלישית אותם אנשים לאחר פילוג מפ"מ).
קיבוץ ההכשרה על שם בורוכוב בסוכדניוב:
עם השתחררותו מהצבא הפולני, אבא עובד כמנהל חשבונות בטארטאק של ורשבסקי בברזוב שבמקומו יש כיום בית חרושת לרהיטים, אבי גם גר בטארטאק והוא נעשה פעיל ב"החלוץ", ולבקשת ראשי החלוץ בוורשה פנחס קוזלובסקי (לימים שר האוצר והאיש החזק במדינה פנחס ספיר) ומשה ארם, אבא מחפש מקומות עבודה לעבודת כפיים עבור נערים יהודים שיכשירו עצמם לעליה לארץ ישראל.
כך הקים אבא את קיבוץ ההכשרה על שם דב בר בורוכוב בסוכדניוב. אבא לא רק הקימו אלא ניהל אותו והרחיב אותו לעיירות סמוכות. כל זאת כמובן בשעותיו הפנויות, ותוך תרומת חלק משכרו לקיבוץ.
קיבוץ ההכשרה על שם בורוכוב שנוסד על ידי אבא הלך והתרחב, וערב מלחמת העולם השנייה כאשר הוריי כבר שהו בארץ, הקיף הקיבוץ את כל שטח פולין הקונגרסאית. מקיבוץ ההכשרה על שם בורוכוב שאבא הקים הגיעו ארצה אלפי חלוצים ואף יותר, אשר במידה זו או אחרת לאבא יש חלק בהצלתם, והם וצאצאיהם חיים אתנו היום. מבין אלה היו קשור במיוחד למשפחתנו מיודענו שרה ויצחק וונטש שמוצאם מאלכסנדרוב. (יצחק היה לימים מהחברים שיסדו את קואופרטיב ה"ארגז" ומייסד ומנהל חברת "אמקור"), אלכסנדרוב היא כזכור מקום מושבו של הרבי מאלכסנדר. כמדומני שגם אפריים פרייטג מסקרז'יסקו קמיינה שאביו היה מבעלי הטאראק שבו עבד אבא היה חבר בקיבוץ ההכשרה והיה אחד מארבעת החלוצים היחידים מסקרז'יסקו ובזכות זה עלה ארצה וניצלו חייו.
אבא פוגש את אימא:
בין לבין אבא היה בחור צעיר והוא הצטרף לחברו בן עירו משה פפר שחיזר אותה עת אחרי דודתי מרים ברקוביץ' בסקרז'יסקו קמיינה. שם הכיר אבא את אימי חיה (הלה) בת אליעזר ויוכבד ברקוביץ' שהייתה גדולה ממנו ב 3 שנים, אבל סיפרה לו שהיא קטנה ממנו בשנתיים כי כפי שאמרה לי אימי באחרית ימיה: "אז לא ספרו את השנים". (כנראה במונה השנים של אימא עשו RESET בגיל 5).
משה פפר התחתן עם דודתי מרים ונולד להם בנם יוסלה שנשלח להשמדה לפני הוריו שהושמדו אחריו. הורי נישאו אחריהם לערך בשנת 1929 או 1930. הורי עברו לגור בדירת חדר שהייתה בשטח הטרטק של ורשוסקי. הטרטק ייצר את החשמל להפעלתו מנסורת עצים וסיפק חשמל גם לדירת הוריי.
התפקרות האחים:
אבא והשפעת הסביבה הכללית השפיעו על שני אחיו ושתי אחיותיו בני יוכבד הצעירים ממנו (צפורה ישראל יהודה ואביבה), לנטוש את דרך המסורת ולהפוך לציונים. ואמנם ישראל יהודה ואביבה הצטרפו לקיבוץ ההכשרה שהקים, נכנסו לרשימת המחכים לסרטיפיקט (היתר עליה לארץ שניתן על ידי הממשלה המנדטורית לסוכנות היהודית וחולקה לפי מפתח מפלגתי לתנועות החלוציות). ציפורה לא הסכימה לנטוש את אביה. בהשפעת אבא הלך ישראל ללמוד נגרות כשוליה אצל נגר, יהודה עבד כשוליה אצל מתקן אופניים ואביבה עבדה אצל תופרת מחוכים וחזיות במסגרת קיבוץ בורוכוב. למיטב ידיעתי אף שמחה היה בקיבוץ ההכשרה.
התפקרות ילדיו הייתה לסבא בבחינת חורבן עולמו אך הוא הגיב באיפוק. פעם בא אורח לביתו של סבא וכשהסבו לסעודה ביקש מסבא לצרף את ישראל ויהודה כדי לברך את ברכת המזון במזומן (בשלושה לפחות). "אלא עוד אינם ברי מצווה" אמר סבא לאורח. "איזה גזע מגודל" השיב האורח.
אברהם וציפורה:
פשיטא שבניו התפקרו הדבר לא מצא חן בעיני סבא, והנה עוד צרה בפתח אברהם פלדמן מבוגאי החל מחזר במרץ אחרי דודתי ציפורה. כדבר הזה בוודאי לא נשמע במקומותינו, בלי לשאול את ההורים, בלי שדכן.
אברהם פלדמן לא היה ממה שנקרא "משפחה טובה". אף כי משפחת פלדמן שגרה בבוגאי הסמוכה לסוכדניוב, עשירה הייתה; בכל זאת בעיירה היהודית היו מעלות בעושר. ראשון במעלה הוא "הנגיד" או "הגביר" זהו עשיר מדורות שהעושר עידן את המשפחה. שני לו "הנגיד החדש" זהו ה NOVO REACH . בתחתית סולם העשירים מצוי "בעל הגוף".
על דודו של אברהם שהיה בעל טרטאק בבוגאי סיפר לי אבי שפעם נסע ברכבת כאשר אבא קורא את ספורו של ביאליק: "אריה בעל הגוף". שואל האדון פלדמן את אבא מה אתה קורא?: משיב אבא: "את ביאליק" אומר פלדמן: "משונה אני לא מכיר את ביאליק". עונה לו אבא: "אבל ביאליק מכיר אותך". מכאן יובן כי חיזוריו של דודי אברהם אחרי דודתי, לא גרמו לסבא הנאה מרובה. מכל האמור יובן שבמשך כל השנים דודי ודודותיי וגם ציפורה דודתי לא העניקו לדודי אברהם יחס ראוי.
בין לבין בין בנו החורג של סבא שמחה וינר, לבין הבת הקטנה שלו מנישואיו הראשונים אביבה החל גם להתפתח רומן. כאן לא נדרש מאמץ גדול פשוט לעבור ממיטה למיטה וכך היה.
העליות ארצה:
למיטב זכרוני אביבה ושמחה נשלחו על ידי "התנועה" ועלו כ"תיירים" במסגרת המכביה הראשונה בשנת 1932 ונשארו בארץ באופן לא לגלי. שמחה ואביבה שעלו ראשונים התמקמו במושבה רעננה ושמחה קנה בכספי ירושת אביו מגרש שאותו לימים נתן לסבא ועליו נבנה צריפו של סבא. שניה כמדומני עלתה לרעננה ציפורה שניסתה נואשות לברוח מחיזוריו של הדוד אברהם.
ציפורה ניהלה אותה עת רומן עת גבר אחר שאת שמו אינני יודע, מכל מקום הדוד אברהם עלה בעקבותיה, למזלן של אלפא ותלמה וצאצאיהן, דוד אברהם לא אמר נואש, שיחק אותה נכון וזכה לבסוף בדודה ציפורה והם נישאו.
ישראל עלה כמדומני כעולה לגלי במסגרת קיבוץ ההכשרה, ויהודה עלה כמעפיל באופן לא לגלי ממש ערב מלחמת העולם השניה.
הורי עלו אחרי ציפורה. אבא לא היה בעצמו בקיבוץ ההכשרה. אבא עלה עם סרטפיקט של עסקן על חשבון ההקצבה לפעילי מרכז החלוץ בוורשה. הורי הגיעו לנמל יפו בספטמבר 1932 כאשר אחי עובר בן חודש כולם התיישבו ברעננה.